Jak znaleźć pracownika do małej firmy

Czasami przychodzi taki moment, gdy twoja firma się rozrasta i okazuje się, że sam nie dasz rady już jej prowadzić. Potrzebujesz kogoś zatrudnić. Albo też twój model biznesu od początku zakłada zatrudnienie załogi (np. przedszkole, kawiarnia, sklep). Choć teoretycznie proste (dajesz komuś zatrudnienie, on/ona wykonuje swoją pracę, wypłacasz pensję), w praktyce rodzi sporo stresu i okazuje się wyzwaniem. Jak więc szukać pracownika, żeby go znaleźć?

Jak zatrudnić pracownika w małej firmie

Żeby znaleźć pracownika do małej firmy, ważne jest 5 rzeczy:

  1. Nastawienie: przygotuj się psychicznie. Uświadom sobie, że dla ciebie twoja firma to twoje Dziecko. Jesteś związany z nią emocjonalnie i gotów dużo jej poświęcić. Dla osoby, którą zatrudnisz to Miejsce Pracy, do którego przychodzi, żeby zarobić pieniądze. Jej/jego więź emocjonalna (przynajmniej na początku) z twoją firmą nie istnieje. Ta osoba nie jest więc też gotowa do poświęceń, zwiększonego trudu, nakładu czasu etc. Jedyne co będzie ją motywowało to wynagrodzenie. Osoba, którą zatrudnisz bierze też pod uwagę odejście z twojej firmy kiedyś/jakoś, i jest to normalne zachowanie na rynku pracy, gdzie pracownik zmienia źródło dochodu, jeśli obecne z jakichś powodów nie spełnia już dla niego swojej roli.

  2. Profil: sprecyzuj swoje oczekiwania wobec pracownika. Zamiast zaczynać od listy wymagań czy ogłoszenia, zacznij od listy zadań. Zapisz czym ma zajmować się ta osoba w twojej firmie, z kim będzie współpracowała. W kolejnym kroku, patrząc na listę zadań wypisz, co w związku z tym powinna umieć i jakie mieć cechy osobowościowe. Spojrzyj ponownie teraz na listę kwalifikacji i podkreśl maksymalnie 3 kompetencje/umiejętności i 2 cechy osobowości, które są absolutnie niezbędne. To te, z których nie możesz zrezygnować szukając pracownika, pozostałe będą miłym dodatkiem.

  3. Opis: na hasło „szukam pracownika” zgłosi się do ciebie każdy i nikt. To zbyt ogólne pojęcie, by przyniosło zamierzony skutek. Postaraj się opisać rolę zatrudnianej osoby całym zdaniem, a nie hasłem, nazwą stanowiska. Np. „Szukam osoby, która będzie odpisywała na e-maile klientów i odbierała od nich telefony” zamiast „szukam specjalisty ds. obsługi klienta”. To pierwsze lepiej oddaje rzeczywistość i pomoże Ci znaleźć osobę, która rzeczywiście chce to robić. W kolejnym kroku przygotuj też krótki opis zawierający te cechy i umiejętności, które uznałeś za kluczowe.

  4. Rozpuszczenie wieści: ten krok zwykle jawi się jako największa trudność. Co zrobić, jak szukać tych ludzi?? Dać ogłoszenie w gazecie? Już prawie nikt nie czyta gazet. Dać ogłoszenie w internecie? Strasznie drogo. W przypadku małej firmy najprościej, znaczy też najlepiej. Rozpuść wici. Spraw, żeby każdy z kim masz kontakt dowiedział się, że szukasz pracownika. Mów o tym znajomym (używając krótkiego zdania z opisu w pkt 3.). Zamieść informacje na swoim fanpage FB. Wrzuć informację na stronę internetową swojej działalności. A jeśli prowadzisz lokal – powieś też kartkę na szybie. Wśród osób, które są twoimi klientami są ludzie, którzy lubią twoją firmę, jej produkty i usługi. A może ktoś z nich akurat szuka pracy?

  5. Selekcja: to najbardziej czasochłonny krok. Przygotuj się, że może zgłosić się sporo osób. Prowadząc rozmowy z kandydatami, pamiętaj o swoich „żelaznych” wymaganiach. Czy ta osoba, choć jest bardzo miła, je ma? Jeśli nie, podziękuj jej i szukaj dalej. Zaufaj też swojej intuicji. Co ci podpowiada o kolejnych osobach? Pamiętaj, że będziesz musiał do pewnego stopnia obdarzyć tą osobę zaufaniem. Czy byłbyś gotów zrobić tak, z tą z którą właśnie rozmawiasz?

Zatrudnianie ludzi we własnej małej firmie to wyzwanie. Ale jeśli będziesz trzymać się powyższych punktów masz szansę przejść przez to bez stresu :-) Powodzenia!

Tekst ukazał się po raz pierwszy na portalu Klaster Kobiet, na którego zamówienie powstał.